Otázky a odpovede

Aký je rozdiel medzi hathajogou a hormonálnou jogou?

Hormonálna jogová terapia pre ženy podľa Dinah Rodrigues sa líši od tradičnej hathajogy, lebo dynamicky a intenzívne pracuje s energetickým telom. Je to prirodzený a holistický liečebný postup na reaktiváciu ženských hormonálnych žliaz. Pomocou dychových techník a ásan v každom cviku masírujeme tieto žľazy a prostredníctvom tibetskej cirkulácie energie a joganidry zvyšujeme vstrebávanie prány, aktivujeme našu individuálnu pránu a vysielame ju do žliaz, ktoré tvoria hormóny.

Hormonálna jogová terapia vychádza z jogy, je dynamickým druhom jogy, ktorý prináša rýchle výsledky.

Hormonálna jogová terapia je holistická a omladzujúca technika, ktorá zvyšuje tvorbu hormónov, posilňuje vaječníky, štítnu žľazu, hypofýzu a nadobličky. 

Endometrióza

Ako ste si určite všimli, v zozname kontraindikácií je aj „pokročilá endometrióza“. Ako to vlastne je a aké majú skúsenosti certifikované lektorky hormonálnej jogovej terapie podľa Dinah Rodrigues?

Citujem:

„….. problém je, že se šíří nepravdivá informace, že se nesmí cvičit HJ při endometrióze, ženy si z toho často vyvodí, že HJ zhoršuje nebo způsobuje endometriózu. Pravda je, že se HJ nemá cvičit, když je endometrióza v pokročilém stadiu, kdy jsou ložiska velmi rozšířená na vnitřních orgánech(to pak ženy např. při menstruaci krvácí i z pupíku, apod.), to je stav, který je určený a vhodný k operaci, po které může žena začít opět cvičit, aby předešla dalšímu vzniku ložisek endometria.

I Dinah tento rok mluvila o tom, že cvičení optimalizuje hladiny hormonů, tedy není možné, aby vytvořilo cvičení nerovnováhu, která by pak způsobila endometriózu…..“ (Adéla Bavlšíková)                              

„… gynekologove doporucuji cviceni na rozproudeni v oblasti bricha, setkavam se s mnoha zenami, co jim hj primo doporucili ………. Podle mne je idealni najit otevreneho gynekologa, cvicit a konzultovat zdravotni stav v prubehu cviceni J ..Ted jsem mela pani, jejiz endokrinolozka dala po dohode mesicni pauzu od hormonu, pani cvicila a pak uz se k hormonum nemusela vratit. Je to ale vzdy pripad od pripadu…“(Hanka Suberová)

 

Môžem cvičiť zostavu hormonálnej jogy podľa Dinah Rodrigues, keď mám vysoký krvný tlak?

Áno, zostavu môžete cvičiť. Pri vysokom krvnom tlaku sa vyhýbame len dlhšej zádrže dychu po nádychu a to sa týka len niektorých pránajám, ktoré robíme na konci cvičenia, a ktoré nie sú súčasťou zostavy. Cvičenky sú vždy na toto upozornené. Niektoré cviky zostavy dokonca harmonizujú krvný tlak.

Zvládnem cvičenie, hoci nemám žiadne skúsenosti s cvičením jogy?

Samozrejme. Cviky sú jednoduché, zvládne ich každá žena. Pani Dinah Rodrigues pri vytváraní zostavy síce vychádza z jogových ásan, ale len zo základných pozícií. Terapeutický účinok je v tom, že cviky sú dynamické a pomocou kontrolovaného dýchania a cirkulácie energie aktivujeme žľazy, ktoré potrebujeme, pre očakávaný efekt. Takže sa netreba báť. Koniec koncov, Dinah má 90 rokov a cvičí zostavu každý deň!

Ako prebieha postupný kurz?

Postupný kurz pozostáva zo šiestich 90 minútových lekcií. Na prvej lekcii si najprv prejdeme dotazníky (ktoré obdržíte po záväznom prihlásení na kurz), a potom poviem niekoľko slov o pani Dinah Rodrigues a jej hormonálnej jogovej terapii. Následne sa začneme venovať samotnému cvičeniu. Prejdeme si základné techniky, ktoré budeme používať, zahrievacie cvičenia a prvé cviky zostavy. Lekciu zakončíme niekoľkými antistresovými cvikmi a pránajámou. Na každom ďalšom stretnutí sa naučíme ďalšie cviky zostavy a zopakujeme to, čo už vieme z predchádzajúcich lekcií. Posledná – šiesta lekcia, je opakovacia. Na kurze dostanete aj tlačený materiál s opisom všetkých prebratých cvikov a techník tak, aby ste doma mohli samostatne cvičiť.

  

Ako prebieha intenzívny seminár hormonálnej jogy?

Celodenný kurz začína ráno. Najprv si prejdeme dotazníky (ktoré obdržíte po záväznom prihlásení na kurz), a potom poviem niekoľko slov o pani Dinah Rodrigues a jej hormonálnej jogovej terapii (HJT). Následne si prejdeme základné techniky, ktoré budeme používať, zahrievacie cvičenia a začneme sa venovať samotným cvikom zostavy. Približne každých 90 minút budú krátke prestávky. Na poludnie bude cca 75 minútové osobné voľno, ktoré môžete využiť na obed. Po obede (keďže s plným žalúdkom necvičíme zostavu) budeme relaxovať pri antistresových cvičeniach a otázkach a odpovediach. Potom budeme pokračovať až do večera, s krátkymi prestávkami, cvičením a opakovaním zostavy. Samotná zostava nie je zložitá, pozostáva len zo 14 cvikov (plus 7 zahrievacích cvikov), takže do večera ju stihneme prejsť niekoľkokrát, aby ste si ju čo najlepšie zapamätali. Na kurze dostanete aj tlačený materiál s opisom všetkých prebratých cvikov a techník tak, aby ste doma mohli samostatne cvičiť.

    

Môžem cvičiť hneď po jedení?

Nie je to vhodné. Odporúča sa cvičiť cca 1 hodinu po ľahšom jedle a cca 2 hodiny po klasickom obede.

Koľko času mi zaberie cvičenie zostavy doma?

Keď si zostavu zažijete (určite to zvládnete do dvoch týždňov od absolvovania kurzu), nezaberie Vám jej cvičenie viac ako 30 minút. Takže smelo do toho! Zacvičte si zostavu každé ráno pred raňajkami ako pani Dinah, až sa z toho stane príjemný rituál, ktorý Vás naštartuje do nového dňa. Mám s tým už tiež svoje pozitívne skúsenosti.

Ako často mám cvičiť zostavu doma po absolvovaní kurzu?

Pani Dinah odporúča cvičiť zostavu v čase odstraňovania neželaných symptómov každodenne. Keď dosiahnete svoj cieľ, pre udržanie ideálneho stavu, cvičte rozcvičku každý deň a zostavu cvikov HJT 3-4 x do týždňa (t.j. napríklad každý druhý deň). Nezabudnite každý deň pridať aj zo dve antistresové cvičenia. A keď si chcete zaručiť sladké sny, pomôžte si pred spaním ukľudňujúcou pránajámou.